The Union expresses its regret over the government’s decision to shelve the public service broadcasting review began in 2006. Over the past 20 years, RTHK has been striving hard to be independent from the government, in the process of transforming into a public broadcaster. This has been widely supported by the public. But the sad thing is we are now back to square one. The three-and-a-half-year review is over now.

The efforts the public has made throughout the year is now been wasted. Is this the result that the public wants to see?

The Union believes it is the right thing to relieve RTHK from the “Under Government Review” status. Over the three and half years, RTHK has been forced into uncertainty because of this status. And that had severely hindered the normal development of the station. Staff members have already expressed their discontent over this. But the fact is this is also unfair to the Hong Kong people who deserve to have a  public broadcaster.
We think it is a repetition of mechanism for the government to set up a Board of Advisors to advise RTHK on its operations. Back in 1993, we already set up an Advisory Panel to give suggestions to RTHK. In 2005, we expanded the panel by including members from the 18 district councils, academics and other members of the public sectors. We are worried that the setup of the Board of Advisors as suggested by the government where members will be appointed by the CE. Therefore we don’t think it is necessary for an extra board to be setup. 

Nonetheless, RTHK is currently the only station that is performing the duty of public service broadcasting. We will, as always, do our job professionally, continue to provide top quality programmes to the public. And our stance to develop RTHK as public service broadcaster will not change.

RTHK Programme Staff Union

September 22, 2009

